onsdag 20. januar 2010

Svart-hvitt

Somerset West kan se ut som en landsby, men sentrum er i virkeligheten bykjernen i et samfunn med 225.000 innbyggere, og med satellittbyen Strand og områdene rundt, kommer folketallet lett opp i 300.00. Trondheim ville vært stolt over en slik befolkning og krevd storbytillegg. Storgata, eller Main Road som den her heter, er en kilometer lang og strekker seg fra privatsjukehuset Vergelegen til der den krysser Lourendsroad. Etter mitt syn en hyggelig gate, og som nå i juletida har vært stripynta medlys på stolpene i midtrabatten.

En annen ting med Somerset West er at trafikken og parkeringa er svært godt tilrettelagt. I tillegg er den fylt med busker, blomster og trær, noe som gjør den vakker. Nå mer det riktignok slik at svarte og fargede mennesker utgjør hoveddelen av de gående trafikkantene og servicepersonale i og utenfor butikker. Men sånn er det i dette landet, og det er det ingen som reagerer på.

Men jeg reagerte for et par dager siden da jeg var i byen for å stusse håret. Jeg er noe så sjelden som hvit fotgjenger noe som blir bemerket av svarte og fargede som fra sine faste plasser langs noen av veiene venter på at dagens jobb skal dukke opp. En hvit mann i sekstiårene kom kjørende i sin snart 20 år gamle Mercedes og parkerte den innenfor oppmerkede striper midt i sentrum, i Main Road. En svart parkeringsvakt kom bort til han med billettmaskinen sin og ba om litt i underkant av den femmer. Parkeringsvaktene her at autoriserte vester, stemplet ID og beige hatt til vern mot den steikende sola. Vaktenes oppgave er å inndrive parkeringsavgift. Så lenge det er arbeidsløse mennesker, behøves ikke parkometre.

Den hvite mannen så på den autoriserte parkeringsvakta og utbrøt:
"Jeg betaler ingen avgift til en svart mann", snudde på hælen og gikk bestemt avsted.

Jeg ble stående som spikret til asfalten, selv om den både var mjuk og porøs. Jeg trodde ikke det jeg hadde hørt. Det er 20 år siden apartheid ble oppløst, og visst har jeg hørt mange hjertesukk over hvor mye bedre, og ikke minst billigere, alt var i gamle dager. Men aldri har jeg hørt reinspikka rasisme framført i friluft og på offentlig sted.

Det svarte parkeringsvakta tok opp sin røde blokk, skrev ut en avgift, eller bot som vi ville kalt det og klistra den på sideruta. Så gikk han. Jeg ble stående, føttene var ikke lengre så fastlåst, og jeg beveget meg sakte og i sirkel som et litt usynlig vitne. Da bilisten noen få minutter senere kom tilbake og så den røde lappen som sannsynligvis inneholdt et offentlig krav på et par hundre rand, ble han rasende. Han kikket seg rundt, tydelig på jakt etter synderen, men fant han ikke. Deretter tok han boten med seg i bilen og forsvant nedover Main Road.

I mitt fagblad, Journalisten, går det en slags debatt om man i norske nyhetssendinger og media skal kunne bruke hudfarge og kulturelt opphav som ytre kjennetegn. I det godes navn mener sterke og presumtivt kloke mennesker at det skal man unngå for ikke å skape rasisme. Jeg grøsser litt på ryggen over dette. Om vi ikke snakker åpent om hudfarge og menneskelige verdier, tilslører vi et faktum som i store deler av verden er hverdagsproblem nummer én. Selv kan jeg ikke fornekte mine blågrå øyne, eller min hvite hud. Skal jeg ikke legge merke til at andre har en annen farge. Skal jeg fornekte og ikke tillate mine barn og snakke om menneskers hudfarge fordi det er tabu?

Jeg tror vi åpent skal snakke om og legge merke til hudfarge, rase og kulturtilhørighet. Først ved å gjøre oss kjent med særegenheter, språk og kulturforskjeller som disse også har, kan vi sosialt bygge bro mellom oss og dem. Og i det første møte mellom mennesker vil alltid ytre kjennetegn som hudfarge bite seg fast i oss. Da kan vi også ta fram kunnskapen vi har og åpent spørre om det vi undres på, og få svar som kanskje overrasker oss hvite godtroende og naive nordmenn som i det bestes tjeneste gjør det gode en bjørnetjeneste.

PS: Bildet er et illustrasjonsbilde

1 kommentar:

  1. Dette du forteller om idag i lys av problemet rasisme og hva som skal gå under denne betegnelsen helt berettiget, er litt interessant. Jeg har faktisk et eksempel på dette, selverfart og spørrende etterpå om min reaksjon var tilpasset som dugelig/riktig rent holdningsskapende. Første gang da min nest yngste datter var ca. 2og et halvt år, og vi stod utenfor en leketøysbutikk og tittet på utstillinger av baby-dukker i 1988. Det var en farget dukke der, som jeg (hennes mamma) syntes var bedårende. "Vil du ha den?" spør jeg henne og jeg har kjempe lyst å kjøpe den til henne!Kanskje i forståelse av å antagelig tro at jeg framtidig rent pedagogisk kan komme meg unna mange forklaringsproblemer om dette å være svart eller hvit, og ikke rasistisk likevel.

    "Nei!" svarer gullungen min kontant. "Hun er stygg!" Man, lager ingen scene med fy og skam, overfor et barn på den alderen. Men, man lurer litt på hvor "slik forståelse og slike enorme holdninger" kommer fra??? Barn på denne alderen er jo lite preget av noen som helst velmenende holdninger, skjønte jeg jo raskt. Men, likevel i det gitte øyeblikket kom dette: "Dette er jo ikke noe hun har lært av meg og sin far...( de første tankene, som i et slags selvforsvar.) Tror at en først må lære seg til å forholde seg til det nære, trygge uten tabuer og fy og skam, for å forstå og ha innlevelse i det som er litt annerledes og klare å møte dette med både respekt, litt omtanke og masse kjærlighet. Det beriker oss - på samme måte som å ha tatt hele farvespekteret i bruk, i hverdagen. Alt er ikke ubetinget RØDT OG HVITT OG BLÅTT!

    Sov godt - din heldisgris- under solfylte og litt varmere dager, enn vi har det her. Sol




    Koselig å lese din blogg.

    SvarSlett